12. 11. 2014

17. listopad Vladimíra Suchánka

Milí přátelé, jste zvyklí, že Vám čas od času přeposílám zajímavé maily. V dnešní příloze je to pouze má grafika! Je pětadvacet let stará a rozvzpomněl jsem se na ni v těchto dnech, kdy vše kolem nás připomíná výročí listopadových událostí. Nazval jsem ji tehdy jednoduše „17. listopad 1989“. Je to barevná litografie, kterou málokdo pamatuje - pokud ji vůbec kdy viděl. Pro mne osobně má zvláštní půvab, protože je to vlastně jediná politicky angažovaná grafika v mé tvorbě. Vznikla v listopadových dnech 1989, kdy mě chřipka znemožnila účastnit se demonstrací v sychravých ulicích, ale nezabránila mně sednout k litografickému kameni a vyrovnat se s emocemi výtvarně. Můj tiskař Jan Tůma ochotně nechal všeho a grafiku jsme v litografické dílně na Žižkově vytiskli v nákladu sto kusů. Ty jsem podepsal a pospíchal s nimi do Mánesa a na Filozofickou fakultu, kde je můj kamarád Ladislav Hora, tehdejší asistent na katedře filozofie, rozdával stávkujícím studentům. Část nákladu mi zůstala a tu jsem právě v těchto dnech nalezl zapadlou hluboko mezi starými tisky. 
Ještě musím připomenout, že v roce 1990 získala tato grafika 1. cenu v soutěži Symbol československé svobody, vypsané v Los Angeles. Protože součástí ceny byla cesta do USA, vedla  má první zahraniční cesta ve svobodě za oceán a byla pro mne velkou odměnou za můj malý grafický list.
Přeji Vám, přátelé, alespoň trochu té víry v budoucnost, kterou jsme tehdy oplývali a které je dnes takový nedostatek!
Vladimír Suchánek
Nový Svět, listopad 2014